Thebe logo

Cookies op Thebe.nl

Thebe is wettelijk verplicht om u toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken, en u te informeren over het gebruik daarvan op de site.

Thebe.nl gebruikt cookies, JavaScript en soortgelijke technieken voor de volgende doeleinden:

  • het optimaliseren van de website;
  • de integratie van sociale media;
  • het verzamelen en analyseren van statistieken.

Voor een aantal van bovenstaande punten is het vastleggen van bezoekersgedrag noodzakelijk. Ook derde partijen kunnen cookies plaatsen via Thebe.nl en internetgedrag volgen, zoals bijvoorbeeld het geval is bij embedded video's van YouTube.

Lees meer op onze cookiepagina.

 

Doorgaan zonder cookies Cookies accepteren

Het plezier straalt van hun gezichten. Aeneasbewoners Rudo, Cisca en Anita spelen de game MatchIt!’ en bij ieder goed antwoord klinkt gejuich. Het spel maakt deel uit van de zogeheten ‘geluksinterventies’ die Thebe en het bedrijf ‘&happy’ samen ontwikkelen en uittesten. Geluk is voor ieder mens de basis van een goede gezondheid, is de gedachte achter dit project. Doel is bij de deelnemers een glimlach op het gezicht te toveren. Op deze dinsdagochtend wordt het een schaterlach, en meer dan één. Gelukt dus, op alle fronten.

De interactieve game MatchIt! stelt via een tablet een vraag waarna de speler kiest uit twee mogelijke antwoorden. Een tweede speler die zich overal kan bevinden geeft via zijn/haar tablet ook antwoord. Is het antwoord hetzelfde, dan hebben ze een match. ‘Het is een laagdrempelige en speelse manier om nieuwe mensen te leren kennen. Vooral voor ouderen die thuis wonen en niet zo veel contacten hebben’, legt Manon Junggeburth van het Eindhovense bedrijf &happy uit. ’Als je met een onbekend iemand veel overeenkomsten hebt, is er een band. Dat is het idee. En die band kan de basis zijn voor vriendschap. Als het spel klaar is, volgt de vraag of je de andere speler zou willen leren kennen. Of misschien wel ontmoeten. En dat is natuurlijk het eigenlijke doel van de game’.

HANDEN IN DE LUCHT

In het restaurant van zorgcentrum Aeneas speelt bewoonster Cisca voor het eerst de game, als test. ‘Houd je van rust, of van drukte?’, verschijnt een vraag in beeld. Cisca drukt op de button ‘rust’. Na een paar minuten toont het scherm de melding dat haar onbekende tegenspeler op de afdeling dagbehandeling hetzelfde heeft gekozen. ‘Match’, zegt de tablet, met sprankelende sterren in beeld. ‘Al zeven goed!’, lacht Cisca. Rudo is nog enthousiaster als hij het spel mag spelen. Bij iedere match klinkt een enthousiaste ‘Jeuh’. En bij Anita gaan zelfs iedere keer de handen de lucht in. Carry van Leest, strategisch adviseur bij Thebe, geniet van het enthousiasme van de cliënten. &happy en Thebe hebben sinds eind 2017 ‘aan elkaar gesnuffeld’ om te zien wat een samen werking kan brengen. &happy zet digitale games op een strategische manier in, om deelnemers plezier en geluk te brengen.

Match it app

Carry van Leest: ‘We proberen geluksinterventies op te zetten, zoals het met een mooi woord heet. Dit sluit helemaal aan bij De Bedoeling, de missie die Thebe heeft. Het gaat er niet zo zeer om meer dagen aan je leven toe te voegen, maar meer leven aan je dagen! Dat idee. Het draait om het welzijn van onze cliënten, dat ze gelukkig zijn. Soms lijkt het alsof het alleen nog gaat om wat iemand niet meer kan en de zorg die daarvoor nodig is. Met dit project willen we meer aandacht geven aan de persoon zelf, en wat hem gelukkig maakt. En als ik dit zo zie, daar word je toch helemaal blij van.’

ONTMOETINGEN

Als Cisca, Anita en Rudo zijn uitgespeeld, rest de vraag of ze hun onbekende partners in het spel willen ontmoeten. Ze aarzelen geen moment. Rudo stuurt zijn rolstoel direct naar de dagbehandeling en omhelst daar zijn tegenspeelster die tot dan toe anoniem was. De dames met wie Cisca en Anita speelden, komen naar het restaurant waar een geanimeerd gesprek begint. Gezamenlijk start de groep, inclusief Thebe-medewerkers, aan de volgende game Kiek ‘m Gaon waarbij de deelnemers elkaar vragen stellen via een video-kettingbrief.

Sinds begin 2018 zijn zo zeven game-concepten getest. In de wijkverpleging, bij zorgcentrum IJpelaar en op Aeneas. De ideeën voor deze games zijn bedacht door medewerkers van Thebe. Carry van Leest: ‘Binnenkort gaan we bekijken wat de resultaten zijn van alles wat we tot nu toe gedaan hebben. En bezien hoe we in de toekomst verder gaan. Het zijn nu nog prototypes; dus eerste versies van spellen. Door de testen wordt duidelijk wat mensen wel en niet aanspreekt. En zien we waar we spellen kunnen verbeteren. Als een game helemaal af is, kan deze door iedereen gebruikt worden.’

Thebe werkt ook aan andere innovaties. Carry van Leest: ‘Thebe zet daarbij in op zorgtechnologie en domotica, maar ook op het ontwikkelen van nieuwe diensten en het anders organiseren van de zorg. We doen dit om mensen een zo fijn mogelijk leven te kunnen laten leiden, de kosten van de zorg te beheersen en de kwaliteit van zorg te verbeteren.’