Bij sommige lichamelijke problemen, zoals een beroerte, hartfalen of een langdurige ziekenhuisopname moet u revalideren om te herstellen. Thebe heeft een aparte afdeling waar u met lichamelijke (somatische) problemen kunt revalideren. Hier bieden wij u de zorg en begeleiding u nodig heeft.
Wij begrijpen dat u zo snel mogelijk (weer) zo zelfstandig mogelijk wilt wonen. Daarom doen wij er alles aan om uw herstel te versnellen. Bij Thebe stimuleren wij u om zo veel mogelijk zelf te doen. Wij werken vanuit de gedachte ‘alles is therapie’. Wij laten u bijvoorbeeld zelf opstaan, zelf uw brood smeren en wij laten u zelf naar het toilet gaan. Natuurlijk helpen wij u als iets echt niet lukt. Maar juist door alles steeds zelf te proberen, revalideert u het snelst.
Wanneer kunt u voor revalidatie bij lichamelijke (somatische) problemen bij Thebe terecht?
U kunt bij Thebe terecht voor:
- revalidatie na een beroerte (CVA) met veel uitval;
- revalidatie na een langdurige ziekenhuisopname;
- revalidatie bij een ernstige beschadiging van de hersen of schedel (neurotrauma);
- revalidatie bij een (ernstige) infectie;
- revalidatie bij (ver gevorderde) COPD;
- revalidatie bij hartfalen;
- revalidatie bij kanker (oncologische revalidatie);
- revalidatie bij hart- vaatziekten (cardiovasculaire risicofactoren);
- revalidatie bij cognitieve problemen, zoals met spraak, denken, herinneren, problemen oplossen;
- revalidatie bij psychiatrische problematiek.
De meeste mensen die bij ons revalideren zijn 70 jaar of ouder. Als uw gezondheid niet meer kan verbeteren, is revalidatie helaas niet mogelijk. We bekijken graag samen met u uw situatie. Neem daarvoor contact met ons op.
Revalidatie bij lichamelijke problemen stap voor stap
Stap 1 Aanvragen revalidatie bij lichamelijke (somatische) problemen
Wat u van ons mag verwachten
-
Vragen stellen
Heeft u vragen over uw aanmelding? Neemt u dan contact met ons op. Wij helpen u graag.
Wat wij van u verwachten
-
Gegevens
Voor de aanmelding hebben wij uw BSN-nummer nodig. Dit nummer staat op uw identiteitsbewijs of op uw rijbewijs. Het is handig als u dit nummer bij de hand heeft als wij hierom vragen.
Stap 2 Indicatiestelling
Wat u van ons mag verwachten
-
Hulp bij de indicatiestelling
Wij hebben veel ervaring met het aanvragen van indicaties. Wij helpen u graag.
Wat wij van u verwachten
-
Vragen stellen
U kunt altijd bij ons terecht met uw vragen. Wij beantwoorden ze graag.
Stap 3 Beoordeling aanvraag
Wat u van ons mag verwachten
-
Wachtlijst
Soms is er een korte wachtlijst voordat u bij ons komt revalideren.
Wat wij van u verwachten
-
Bezoek aan onze locatie
Wacht u nog op een goedkeuring? Maar wilt u graag een kijkje nemen op één van onze locaties? Neem dan contact met ons op.
Stap 4 Verhuizing
Wat u van ons mag verwachten
-
Uw kamer
Als u bij ons revalideert, verblijft u in een 1-persoonskamer of een 2-persoonskamer. Op welke kamer u slaapt, hangt af van uw persoonlijke situatie. -
De spullen die wij voor u regelen
Wij regelen de spullen die u nodig heeft, zoals een bed, een rolstoel, een kast en een televisie. -
Handdoeken en beddengoed
Thebe regelt handdoeken en beddengoed voor u. Maar als u eigen handdoeken en beddengoed mee wilt nemen, mag dat ook.
Wat wij van u verwachten
-
Eigen spullen meenemen
Wij vragen u om zelf uw persoonlijke spullen mee te nemen. U heeft schone kleren en toiletspullen nodig. Maar vergeet ook niet uw persoonlijke spullen, zoals een bril of een kunstgebit. -
Kamer gezellig maken
Om u een thuisgevoel te geven, mag u persoonlijke spullen meenemen om op uw kamer te zetten. Ook mag u een makkelijke stoel meenemen.
Stap 5 Start zorg
Wat u van ons mag verwachten
-
Contactpersoon
Heeft uw vragen over uw revalidatie of over iets anders? Dan kunt u bij de zorgcoördinator terecht. Hij of zij probeert al uw vragen te beantwoorden. -
Complexe problemen
Kan de zorgcoördinator uw vraag niet beantwoorden? Dan kunt u terecht bij een specialist ouderengeneeskunde of een psycholoog van Thebe. -
Overleg
Iedere week hebben wij een overleg met alle behandelaren die betrokken zijn bij uw behandeling. Als het nodig is, stellen wij uw behandelplan bij.
Wat wij van u verwachten
-
Geen vaste bezoektijden
Op de revalidatieafdeling zijn er geen vaste bezoektijden. Bezoek dient wel rekening te houden met de afgesproken therapietijden en rusttijden. -
Pastoraal medewerker
Als u graag hulp wilt van een pastoraal medewerker, kunnen wij dat voor u regelen. -
In het weekend naar huis
Wilt u graag in het weekend naar huis? Dan kunt u verlof aanvragen.
Stap 6 Multidisciplinair overleg
Wat u van ons mag verwachten
-
De beoordeling
Wij bekijken de vorderingen van uw revalidatie. Daarna geven wij een eerlijk advies over wat de beste vervolgstap is.
Wat wij van u verwachten
-
Naaste uitnodigen
Wij vragen u om een naaste uit te nodigen voor het gesprek. Het is fijn als iemand op de hoogte is van de voortgang van uw revalidatie. -
Vragen stellen
Tijdens dit gesprek is iedereen aanwezig die bij uw behandeling betrokken is. Daarom is dit het juiste moment om al uw vragen te stellen.
Stap 7 Na uw revalidatie
Wat u van ons mag verwachten
-
Behandelingen na uw revalidatie
Soms heeft u na uw revalidatie nog therapie of medicijnen nodig. Als u bij ons ontslagen bent, vertellen wij u welke therapieën en medicijnen u nodig heeft.
Wat wij van u verwachten
-
Thuiszorg aanvragen
Heeft u na uw revalidatie thuiszorg nodig? Dan kunt u zelf contact opnemen met Thebe of een andere organisatie om de thuiszorg aan te vragen.