Meer informatie?

Wilt u meer informatie over dit of een ander onderwerp? Neem dan contact met ons op. 

Contact

Zorgtechnologie

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen of zo veel mogelijk zelf kunnen doen als u in een woonzorgcentrum woont. Dat is prettig voor u en uw omgeving. Slimme zorgtechnologie helpt u daarbij. Thebe werkt vanuit de uitgangspunten Zelf, Thuis en Technologie. Dit betekent dat zorgmedewerkers bij een vraag van een cliënt kijken naar wat u zelf kunt en waar eventueel een hulpmiddel bij nodig is. Hierdoor kunnen we u op de best mogelijke manier helpen bij uw zorgvraag. 

Het inzetten van hulpmiddelen en innovaties helpt een cliënt om prettiger en langer zelfstandig thuis te wonen. Dit geldt ook voor de bewoners in de woonzorgcentra. Bij Thebe testen we nieuwe innovaties en zoeken we naar oplossingen voor problemen in ons werk. Het gaat dan niet alleen om zorgtechnologie, maar ook om sociale innovaties. Met als doel: minder tijd en inspanning, betere zorg en een fijne werkomgeving.  

Langer zelfstandig blijven 

Reablement is een vorm van innovatie binnen Thebe. Daarmee helpen we mensen om langer dingen zelf te blijven doen. We bekijken samen met de cliënt hoe we zijn zorgvraag het beste kunnen aanpakken. Als eerste bepalen we wat de cliënt nodig heeft om dingen zelf (opnieuw) te kunnen doen? Bijvoorbeeld een training of een hulpmiddel. Ook kijken we waar het netwerk van de cliënt bij kan helpen. Voor de zorgvraag die dan eventueel nog overblijft, gaan we kijken of we deze kunnen oplossen met professionele hulp.  

Innovatie-hulpmiddelen die reablement verbeteren zijn:  

  • Personenalarmering: met personenalarmering draagt u een alarmknop om uw hals of pols. Dat is een persoonlijk alarm. Als u zich niet lekker voelt of bent gevallen, drukt u op deze alarmknop. Wij nemen dan contact met u op en zorgen dat u hulp krijgt.
  • Medido medicijndispenser: een slim apparaat dat ouderen helpt om op tijd hun medicijnen in te nemen. 
  • Tessa: een kleine robot die cliënten helpt bij de dagelijkse activiteiten.
  • Slimme bril: als medewerker kun je gemakkelijk samen werken met een andere zorgverlener doordat een van de twee op afstand meekijkt. Via de slimme bril kan een zorgverlener meekijken bij een zorgvraag.
  • WOLK heupairbag: dit is een heupbescherming om heupbreuken te voorkomen bij kwetsbare ouderen.
  • Skincair hoeslaken: dit speciale laken beschermt tegen wrijf- en schuifkrachten, waardoor cliënten makkelijker kunnen bewegen.
  • Momo bedsense: dit is een sensorplaat die op borsthoogte onder het matras van de bewoner wordt geplaatst. De sensoren geven informatie over druk, houding en trillingen. 

Sociale innovaties versterken en verbinden 

Naast innovaties en innovatie-hulpmiddelen maken we ook stappen op het gebied van sociale innovaties. Zoals Job Instruction en De Zorg voor Morgen. Job Instruction is een manier om praktische handelingen snel aan te leren en makkelijk te onthouden. Het doel is dat je een handeling goed, veilig en bewust uitvoert. En doordat iedereen een handeling op dezelfde manier uitvoert, wordt het makkelijker om elkaar aan te spreken en te verbeteren. De methode kan ook gebruikt worden om cliënten of mantelzorgers uitleg te geven. Met De Zorg voor Morgen verbindt Thebe projecten met elkaar. Door samen te werken kunnen projecten elkaar versterken. 

Zorgtechnologie - stap voor stap

U leest hier wat u moet doen om zorgtechnologie aan te vragen.

Stap 1

Aanvraag zorgtechnologie

U kunt zorgtechnologie op twee manieren aanvragen: via de website of telefonisch. Ga naar het formulier 'Zorg aanvragen' en vul het in. U kunt ook contact opnemen door te bellen naar 0900-8122. Nadat u de aanvraag hebt gedaan, nemen wij contact met u op. Wij maken een afspraak met u voor een indicatiestelling. . 

Wat u van ons mag verwachten

  • Wij beoordelen of uw aanvraag compleet is
    Mocht de aanvraag niet compleet zijn, nemen wij contact met up op. 
  • Wij verwerken uw aanvraag
    Uw aanvraag wordt verwerkt. U hoeft hier niets voor te doen.

Wat wij van u verwachten

  • Geef duidelijk aan welke zorgtechnologie u aanvraagt 
    Geef duidelijk aan wat u aanvraagt. Uw aanvraag verwerken we dan sneller. 
  • Vul het aanvraagformulier zo volledig mogelijk in 
    Houd hierbij ook uw burgerservicenummer (BSN) en uw bankrekeningnummer (IBAN) bij u in de buurt. Uw BSN staat op uw rijbewijs, paspoort en identiteitsbewijs. Uw IBAN staat op uw bankpas. Dit nummer begint met ‘NL’.  
Stap 2

Afspraak voor een indicatie

Vraagt u zorgtechnologie aan? Dan nemen wij contact op om na te gaan of u in aanmerking komt. Bij aanvraag van de medicijndispenser komt de wijkverpleegkundige bij u thuis voor een gesprek over de indicatie. Zij overlegt met u wat de mogelijkheden zijn van de medicijndispenser. Als u nog geen zorg ontvangt van Thebe, geeft zij een nieuwe indicatie af. In de indicatie staat dat u de medicijndispenser nodig heeft. Ontvangt u al zorg van Thebe? Dan komt de wijkverpleegkundige langs om de huidige indicatie aan te passen.

Wat u van ons mag verwachten 

  • Wij nemen contact met u op
    Na de indicatiestelling nemen wij contact met u op. Wij spreken dan af wanneer we u de zorgtechnologie ontvangt.

Wat wij van u verwachten 

  • Nodig iemand uit voor het gesprek 
    Wij raden u aan om uw partner, mantelzorger of een naaste uit te nodigen voor het gesprek.
Stap 3

Afspraak voor installatie en uitleg

Is de aanvraag geregeld? Dan sluiten we de zorgtechnologie bij u thuis aan. Ook leggen we uit hoe het apparaat werkt. Stel dan ook gerust uw vragen.

Wat u van ons mag verwachten 

  • We zorgen dat u goed op de hoogte bent 
    We geven u uitleg en beantwoorden uw vragen. 
  • Wij zorgen dat de technologie gelijk werkt
    De apparaten testen we meerdere keren voor we bij u weggaan. 

Wat wij van u verwachten 

  • U nodigt iemand uit voor het gesprek 
    Wij raden u aan om uw partner, mantelzorger of een naaste uit te nodigen voor het gesprek. 

Veelgestelde vragen:

Hieronder vindt u de antwoorden op enkele veelgestelde vragen:

Als u niet direct reageert, geeft de medicijndispenser om de 10 minuten een alarm. Dit duurt 75 minuten. Reageert u dan nog niet? Dan volgt een automatisch bericht naar de zorgcentrale. Zij proberen u vervolgens te bellen. Als de medewerkers van de zorgcentrale niemand te pakken krijgen, waarschuwen zij iemand die bij u thuis langskomt. 

Ja, dat kan. Als u extra medicijnen mee wilt nemen, drukt u 5 seconden op de OK-knop. De wijkverpleegkundige legt uit hoe dit werkt.  

Als u andere medicijnen krijgt, zorgt het buurtteam ervoor dat de medicijnen in uw medicijndispenser ook wijzigen.