Ontvangt u al dagelijkse zorg van Thebe en moet die zorg tijdelijk aangevuld worden met zorg in de nacht? En kan deze zorg niet worden opgevangen door uw mantelzorger of met hulpmiddelen? Dan kunt u samen met de wijkverpleegkundige kijken of u in aanmerking komt voor nachtzorg van Thebe.

De zorgmedewerkers van het nachtzorgteam staan elke dag tussen 23:00 uur en 7:00 uur klaar om u te verzorgen of verplegen. Wij helpen u bijvoorbeeld met:

  • het naar bed gaan;
  • het omdraaien;
  • naar het toilet gaan;
  • het verschonen;
  • het legen van een katheter;
  • het verzorgen en behandelen van een wond;
  • het opstaan.

Als uw levensverwachting korter is dan 3 maanden, bieden wij ook palliatieve nachtzorg. Wij blijven dan de hele nacht bij u om u te verzorgen en te verplegen. Ook signaleren wij symptomen op allerlei gebieden, zoals misselijkheid en benauwdheid. Deze symptomen proberen wij zo snel mogelijk te bestrijden. Dit geeft u rust en een veilig gevoel tijdens de nacht. Voor meer informatie gaat u naar palliatieve zorg.

Wanneer kunt u voor nachtzorg bij Thebe terecht?

U kunt in aanmerking komen voor nachtzorg als u zowel overdag als ’s nachts zorg nodig heeft. Hiervoor heeft u geen verwijzing nodig van een (huis)arts, maar een (huis)arts kan u wel doorverwijzen.

Vergoeding van uw zorg

Zorg in de nacht is enkel mogelijk als u ook zorg overdag ontvangt. Als u nachtverpleging nodig heeft, wordt deze zorg vergoed vanuit uw huidige indicatie. 

Nachtverpleging stap voor stap

Aanvraag Nachtzorg
Afspraak met team Nachtzorg
Indien nodig indicatie wijzigen
Start Nachtzorg
Start Palliatieve nachtzorg

Stap 1 Aanvraag Nachtzorg

Uw dagelijkse zorg kan uitgebreid worden met tijdelijke nachtzorg. Als u nachtzorg wilt aanvragen, kunt u contact opnemen met de zorgcoördinator van het buurtteam. Zij bekijkt of een mogelijke uitbreiding van de zorg nodig is. Ontvangt u nog geen zorg van Thebe? Dan kunt u zorg aanvragen door te klikken op ‘Zorg regelen’. De wijkverpleegkundige van het buurtteam maakt vervolgens binnen een week een afspraak met u voor een kennismakingsgesprek. 

Wat u van ons mag verwachten

  • Aanvraag nachtzorg

    Als u nachtzorg heeft aangevraagd, maken wij binnen een week een afspraak voor een kennismakingsgesprek.

Wat wij van u verwachten

  • Vragen over het proces

    Heeft u vragen over het aanmeldingsproces? Belt u ons dan gerust. Wij helpen u graag.

Stap 2 Afspraak met team Nachtzorg

Als de nachtzorg is aangevraagd, komen wij binnen 1 week bij u thuis voor een (kennismakings)gesprek. Tijdens dit gesprek willen wij u en uw situatie leren kennen. Zo kunnen wij beoordelen of u nachtzorg nodig heeft. Soms zijn andere hulpmiddelen of het gebruik van personenalarmering ook een oplossing. Samen met u bekijken wij wat u zelf kunt doen of wat uw naasten voor u kunnen doen. Wij maken ook een zorgplan voor u. In dit zorgplan staat beschreven wat uw ziektebeeld is, hoe wij u kunnen behandelen en welke afspraken we maken over de behandeling. Aan het einde van het gesprek leest iedereen het zorgplan door. Is iedereen het eens met de inhoud van het zorgplan? Dan ondertekenen we het zorgplan.

Wat u van ons mag verwachten

  • Vertrouwelijke informatie

    De informatie die in het zorgplan staat is vertrouwelijk. Alleen u, met toestemming uw mantelzorger of naaste, het buurtteam en de huisarts mag het zorgplan inzien.

  • Inzicht zorgplan

    U kunt uw zorgplan altijd inzien met de applicatie Puur van Jou. U ontvangt van ons inloggegevens die u toegang geven tot het zorgdossier.

Wat wij van u verwachten

  • Samen in het gesprek

    Het is verstandig als uw mantelzorger of een naaste aanwezig is bij het gesprek zodat hij of zij op de hoogte is van uw behandelplan.

  • Zorg op maat

    Bij ons kunt u uzelf zijn. Vertelt u ons eerlijk hoe het met u gaat. Alleen dan kunnen wij een behandelplan voor u op maat maken.

  • Burgerservicenummer

    Bij het kennismakingsgesprek hebben wij uw BSN-nummer nodig. Het is fijn als u deze bij de hand heeft.

Stap 3 Indien nodig indicatie wijzigen

Het kan zijn dat de kosten van nachtzorg hoger zijn dan de kosten die passen in uw zorgindicatie. In dat geval vraagt het buurtteam een aanvullende indicatie aan bij uw huisarts of medisch specialist. Een indicatie is een aanwijzing die aangeeft welke zorg u nodig heeft. Zo kunnen wij u de zorg bieden die u nodig heeft. Als u zorg ontvangt vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz), kan het zijn dat u een hogere eigen bijdrage gaat betalen als uw indicatie wordt verhoogd.

Wat u van ons mag verwachten

  • Aanvullende indicatie

    Wij regelen de juiste indicatie voor u. U hoeft hiervoor niets te doen.

Wat wij van u verwachten

  • Blijf niet met vragen zitten

    Heeft u nog vragen over de indicatie? Bel ons dan gerust. Wij staan u graag te woord.

Stap 4 Start Nachtzorg

Als de wijkverpleegkundige besluit dat u nachtzorg nodig heeft, kunnen wij direct beginnen met de benodigde zorg.

Wat u van ons mag verwachten

  • Benodigde materialen

    Wij regelen de benodigde materialen voor u. Hier hoeft u niets voor te doen.

  • Stel uw vragen

    Heeft u een vraag over de zorg? Neemt u dan contact op met de zorgcoördinator. Zij is het eerste aanspreekpunt voor mensen die zorg ontvangen.

Wat wij van u verwachten

  • Start zorg

    Wij regelen de juiste indicatie en zorgen dat wij de benodigde zorg kunnen leveren. U hoeft verder niets te regelen.

  • Toegang tot uw huis

    Wij ontvangen graag uw huissleutel. Zo kunnen wij altijd naar binnen om u te verzorgen.

Stap 5 Start Palliatieve nachtzorg

Als u een levensverwachting heeft van 3 maanden of korter, vraagt de wijkverpleegkundige een indicatie aan voor palliatieve (nacht)zorg. Als de indicatie geregeld is, komen wij bij u thuis om ’s nachts over u te waken. Zo bieden wij rust en veiligheid tijdens de nacht. Als wij zien dat het erg slecht met u gaat, proberen wij u te verzorgen. Als de tijd gekomen is om afscheid te nemen, lichten wij uw familie en naasten zo snel mogelijk in.

Wat u van ons mag verwachten

  • Waken in de nacht

    Wij waken ’s nachts over u. Wij gaan dus niet slapen. Uw mantelzorger kan wel even de tijd nemen om naar bed te gaan.

  • Comfortabel zitgedeelte

    Het is fijn als er een comfortabele bank of stoel aanwezig is, waar wij ’s nachts op kunnen zitten.

  • Toegang tot uw huis

    In tegenstelling tot nachtzorg, ontvangen wij bij palliatieve nachtzorg geen sleutel van uw huis. Daarom is het handig dat er altijd iemand aanwezig is om ons binnen te laten.

Wat wij van u verwachten

  • Verklaring huisarts of specialist

    Voor palliatieve nachtzorg heeft u een schriftelijke verklaring nodig van uw medisch specialist of uw huisarts. Het is belangrijk dat u deze heeft ontvangen.

  • Toestemming zorgverzekering

    Als uw levensverwachting langer dan 3 maanden is, heeft u toestemming nodig van uw zorgverzekeraar om palliatieve nachtzorg te ontvangen.

Veelgestelde vragen

Nee, de zorgmedewerker blijft wakker. Er hoeft dus geen bed aanwezig te zijn. Wel is een comfortabele stoel of bank gewenst.
Nee, helaas lukt dit niet. Het streven is dat er 2 of hooguit 3 vaste medewerkers per week bij u komen om zorg te verlenen.
Thebe logo

Cookies op Thebe.nl

Thebe is wettelijk verplicht om u toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken, en u te informeren over het gebruik daarvan op de site.

Thebe.nl gebruikt cookies, JavaScript en soortgelijke technieken voor de volgende doeleinden:

  • het optimaliseren van de website;
  • de integratie van sociale media;
  • het verzamelen en analyseren van statistieken.

Voor een aantal van bovenstaande punten is het vastleggen van bezoekersgedrag noodzakelijk. Ook derde partijen kunnen cookies plaatsen via Thebe.nl en internetgedrag volgen, zoals bijvoorbeeld het geval is bij embedded video's van YouTube.

Lees meer op onze cookiepagina.

 

Doorgaan zonder cookies Cookies accepteren