đđ» bron: Zorgvisie
Thebe mobiliseert informele zorg met Samenzorg-app
Na een succesvolle pilot lanceren Thebe en techbedrijf Hello 24/7 de Samenzorg-app. De tool verbindt en activeert familie, vrienden en buren om samen de informele zorg te organiseren. âZo verdelen we de last over meerdere schoudersâ, vertelt programmamanager Karin Vink.
Bij Thebe staat âDe Bedoelingâ centraal: mensen blijven zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen met ondersteuning van technologie. Daarom investeert de Brabantse vvt-organisatie in het aanleren van vaardigheden, inzet van hulpmiddelen en samenwerking met het sociale netwerk van cliĂ«nten.
Samenspel versterken
Om het samenspel met de informele zorg te versterken, organiseerde Thebe verdiepende designsprints met cliĂ«nten, vertegenwoordigers en zorgmedewerkers die soms ook mantelzorger zijn. âDaaruit bleek de wens voor een laagdrempelige tool die de organisatie van samenzorg vergemakkelijkt en cliĂ«nten en naasten in de lead zetâ, zegt Karin Vink, programmamanager strategie bij Thebe. Via een marktverkenning kwam Thebe uit bij Hello 24/7, opgericht door tech-ondernemer Arthur Clement. Zijn eigen ervaring als mantelzorger inspireerde hem tot de ontwikkeling van een digitale oplossing.
In de app staat het verbinden en activeren van het brede sociale netwerk centraal. âDenk aan kleinkinderen, vrienden, buren of wijkgenoten die af en toe kunnen bijspringen met vervoer, wandelen of kokenâ, somt Clement op. Inmiddels gebruiken zoân tienduizend families de Hello 24/7 app. Het netwerk per zorgvrager bestaat uit gemiddeld zes personen. Uit een gebruikerspeiling blijkt 79 procent van de mantelzorgers een positief effect door de app te ervaren. âDoordat de lasten over meerdere schouders verdeeld worden, nemen stress en overbelasting af.â
Normaliseren
Vanaf het voorjaar van 2024 ontwikkelden Thebe en Hello 24/7 de Samenzorg-app. De tool borduurt voort op de bestaande Hello 24/7 app en is primair bedoeld voor cliĂ«nten en hun naasten. âWij willen niet professionaliseren, maar normaliserenâ, aldus Vink. De Samenzorg-app is een communicatieplatform voor de informele zorg dat per (woon)zorglocatie of wijk beschikbaar wordt gesteld. Het ondersteunt naasten in het afstemmen en verdelen van de zorg. Het bestaat uit een gezamenlijke agenda, een centrale chat, een opslagmap en een verwijzing naar instructievideoâs. Daarnaast bevat de applicatie algemene informatie over bijvoorbeeld de aanschaf van hulpmiddelen, personenalarmering en de zorglocaties van Thebe. De tool heeft ook een taakverdeler. âMantelzorgers zijn van nature niet geneigd om hulp te vragen. De app inspireert hen om dat wel te doenâ, vertelt Clement.
Hoewel Thebe-professionals geen onderdeel van de Samenzorg-app zijn, kunnen zij wel berichten sturen. Bijvoorbeeld over afspraken in de agenda, gespreksmomenten of taken die door de informele zorg opgepakt moeten worden. âDaarbij gaat het om afgesproken zaken waar de cliĂ«nt en het netwerk zelf zorg voor dragenâ, meldt Vink. Een belangrijke Thebe-twist aan de app is de toevoeging van het verpleegkundig advies gesprek. Daarbij krijgen nieuwe cliĂ«nten en naasten ter voorbereiding online interactieve vragen toegestuurd. âDeze gaat over de Schijf van vijf van Vilans: wat kan een cliĂ«nt nog zelf en wat kan er aangeleerd worden, hoe ziet het sociale netwerk eruit, welke rol kunnen hulpmiddelen en technologie spelen en wat blijft er tot slot over voor de zorgâ, zegt Clement. De antwoorden ontvangt het wijkteam op voorhand digitaal, zodat de wijkverpleegkundige tijdens het gesprek kan doorvragen.
Tijdswinst
Afgelopen december tot april testte Thebe de Samenzorg-app onder zoân 40 verpleeghuis- en wijkzorg cliĂ«nten. De betrokkenheid van het informele netwerk leidt volgens Vink tot diverse voordelen. Als voorbeeld noemt ze een eenzame verpleeghuisbewoonster die door haar geheugenproblemen vergat deel te nemen aan dagbestedings- en welzijnsactiviteiten. De zorgmedewerkers voegden de activiteiten toe aan haar agenda. âDankzij de notificaties in de app doet ze nu vaker mee aan activiteiten en is haar levensvreugde toegenomen.â Daarnaast ervaren wettelijk vertegenwoordigers minder stress en druk. Als voorbeeld haalt Vink een wijkzorgcliĂ«nt aan waarvan de dochter ver weg woont. âDoordat mevrouw in de app zelf een vriendin en buurvrouw toevoegde als netwerk, ontdekte de dochter dat zij ook hen om hulp kon vragen.â
De app ontzorgt ook medewerkers. âVoorheen moesten medewerkers bellen, mailen of wachten tot ze de eerste contactpersoon tegenkwamen. Een enorme onzichtbare werkbelastingâ, aldus Vink. âDoor alle communicatie op één plek te centraliseren, zien zij of een taak of bericht is opgepakt en hoeven zij er niet meer achteraan te gaan.â
Budgetverschuiving
Medio juli bekrachtigden Thebe en Hello 24/7 de samenwerking. In oktober wordt de Samenzorg-app voor alle intra- en extramurale cliĂ«nten van Thebe beschikbaar. âDe ambitie is dat 7.500 families binnen twee jaar gebruikmaken van de appâ, zegt Vink. In de toekomst wordt de Samenzorg-app het communicatiemiddel van Thebe over informele zorgzaken.
De app wordt momenteel bekostigd met de innovatiegelden uit de maandtarieven. âVoor de extramurale cliĂ«nten lopen de gesprekken met verzekeraars om de kosten structureel onder te brengen in de maandtarieven.â Daarnaast heeft Thebe strategische keuzes gemaakt om opbrengsten van personeel naar andere oplossingen zoals de Samenzorg-app te verschuiven.
Opschaalbaar
De app is toepasbaar voor andere cure- en care-organisaties. Vink en Clement hopen dat de tool gedurende de gehele klantreis van een oudere met een hulpvraag de standaard wordt. âZowel preventief en tijdens de in- en uitcheckmomenten bij een zorgaanbieder als daarnaâ, vertelt Clement. Thebe-cliĂ«nten en hun naasten kunnen de app gratis gebruiken. Vink: âDaarmee sluiten we aan op het HLO-visie dat de ouderenzorg geen zorg- maar een samenlevingsvraagstuk is.â
Foto: Arthur Clement en Karin Vink