1 september 2025

Minder werk, meer regie: waarom de Brabantse thuiszorg massaal overstapt op verzorgend wassen

In de uitgaves van DPG Media vertellen wij waarom ook Thebe kiest voor verzorgend wassen.

Verzorgend wassen bij Thebe

Bron: DPG Media

Minder werk, meer regie: waarom de Brabantse thuiszorg massaal overstapt 
op verzorgend wassen

Geen douche, geen wastafel, maar een speciaal washandje. In de ouderenzorg van 
Midden- en West-Brabant kiezen steeds meer organisaties voor zogenoemd 
verzorgend wassen. De methode is sneller, minder belastend voor cliënten en levert 
zorgmedewerkers kostbare tijd op. 

Verzorgend wassen gebeurt met washandjes die geen water en handdoeken nodig 
hebben. Voor ouderen met hartfalen, COPD of terminale zorg scheelt het aanzienlijk in 
energie. 
„Douchen kan een uitputtingsslag zijn”, zegt projectleider Ellen Struijcken. „Met 
verzorgend wassen houd je energie over voor wat iemand écht belangrijk vindt, 
bijvoorbeeld een kop koƯie drinken met een zoon of dochter.”
De 86-jarige Tilburgse Harriet Piechocki heeft sinds kort ervaring met de nieuwe 
washandjes. Een keer per week komt er iemand van de thuiszorg bij haar langs. „Ze 
helpen me bij het wassen. Nu dus met die washandjes. Ik vind het eigenlijk wel goed, 
heel prettig. Je hebt geen water nodig, geen zeep en je maakt de wasbak niet vuil.” 
Voor medewerkers is het minder zwaar. Een wasbeurt met het speciale washandje duurt 
gemiddeld negen minuten korter. Die tijd kan elders in de wijk worden besteed. Soms 
kunnen cliënten zichzelf volledig verzorgen, waardoor wijkverpleging pas later nodig is. 

Volledig wassen niet altijd nodig

De invoering van verzorgend wassen in de thuiszorg begon een paar jaar geleden met 
een onderzoek van Ilse Somers, wijkverpleegkundige bij Thebe. „In ziekenhuizen en 
revalidatiecentra werd het verzorgend wassen al toegepast, maar in de wijk nog niet. 
Mijn manager vroeg me te onderzoeken of het ook hier mogelijk was”, vertelt ze. 
Uit haar studie bleek dat het systeem, waarbij vijf (wegwerp)washandjes in één 
verpakking zitten, het meest geschikt is. „We wassen cliënten vaak niet van top tot teen, 
maar richten ons op gezicht, oksels, schaamstreek en billen. Dan zijn vijf doekjes 
precies goed. Niet iedereen hoeft dagelijks volledig gewassen te worden.” 
Volgens Somers leverde het onderzoek ook een fundamentele discussie op: hoe vaak is 
wassen of douchen eigenlijk nodig? „Bij Thebe gold al: twee keer per week douchen is 
voor de meeste mensen voldoende. Toch waren er teams die soms iedere dag een cliënt 
hielpen met douchen. We leveren medisch noodzakelijke zorg. Dan moet je je afvragen: 
hoe medisch noodzakelijk is dagelijks douchen?” 


Hoe cliënten reageren? Heel wisselend 

Zowel Struijcken als Somers benadrukken dat het niet alleen om eƯiciëntie draait. 
Zelfredzaamheid is minstens zo belangrijk. „Met één doekje heb je wassen, afspoelen, 
drogen en insmeren in één keer gehad”, legt Somers uit. „Daardoor kunnen sommige 
cliënten het zelfstandig doen. Dat geeft regie terug.” 
Dermatologen waarschuwen al langer dat te vaak douchen slecht is voor de huid, zeker 
bij ouderen. Het nieuwe beleid bij Thebe schrijft daarom voor dat cliënten maximaal 
twee keer per week douchen of met water wassen bij de wastafel. De andere 
wasbeurten gebeuren nu met de speciale washandjes. 
Hoe reageren cliënten? „Heel wisselend”, zegt Somers. „Een groot deel is direct 
enthousiast. Anderen willen er eerst niks van weten, maar draaien later bij omdat het 
zoveel energie scheelt. Een enkeling blijft erbij: ik wil dit niet. En die wassen we dan gewoon op de traditionele manier.” 

Veel energie en tijd

Voor veel mensen weegt het voordeel zwaarder. „Bij terminale patiënten scheelt het 
enorm: wassen op bed met water en zeep kost veel energie en tijd. Met verzorgend 
wassen is het sneller en minder zwaar, voor zowel de cliënt als onszelf.” 
Twintig ouderenorganisaties hebben regionaal afgesproken zich sterk te maken om 
innovatieve oplossingen in de zorg samen in te voeren. Daarbij zijn ook ziekenhuizen, 
huisartsen en ergotherapeuten betrokken. Uniformiteit is daarbij belangrijk. „ Als een 
huisarts zegt dat de wijkverpleging vier keer per week komt wassen, en die 
wijkverpleging zegt iets anders, ontstaat verwarring en frustratie bij de cliënt. Daarom 
nemen we de hele keten mee”, aldus Struijcken. 
Bij de invoering waren er aanvankelijk twijfels. „Professionals dachten: wat moet ik met 
zo’n washandje? Maar zodra ze ermee werkten, zagen ze de voordelen”, zegt Struijcken. 
Ook Somers herkent dat beeld. „Veel collega’s ervaren dat het lichter is, zeker bij warm 
weer. In een broeierige badkamer douchen kost ook ons veel energie. Met verzorgend 
wassen gaat het sneller en prettiger.” 

Teiltje met water 

Ook cliënten moesten wennen. „De oudere generatie wil soms nog een teiltje met 
water”, zegt Struijcken. „Maar we horen vooral positieve verhalen. Mensen ervaren dat 
de huid beter blijft en dat de hygiëne minstens net zo goed is.” 
Het verzorgend wassen staat niet op zichzelf. Organisaties wisselen ervaringen uit over 
hulpmiddelen als lichaamsföhns, tenenwassers of valdetectie. Ook simpele tips van 
ergotherapeuten doen de ronde, zoals het liggend afdrogen of openzetten van een raam 
om benauwdheid bij douchen te voorkomen. 

De hele ‘klantreis’

Wat Struijcken het meest innovatief vindt, is niet één product, maar de gezamenlijke 
manier van werken. „We brengen de hele klantreis in kaart; vanaf de huisarts of het 
ziekenhuis tot thuis. Daar zoeken we de knelpunten en oplossingen. Verzorgend wassen 
is dan onderdeel van een bredere aanpak.” 
Het gezamenlijke optrekken is een bewuste keuze. Thebe-bestuurder Agnes Klaren: „We 
zijn afgestapt van het concurrentiemodel. Samenwerken is het sleutelwoord om in de 
toekomst goede zorg te kunnen blijven leveren. Daarom ontwikkelen en delen we alles 
met elkaar.” 

Dit gaat over veel meer dan wassen alleen. Het gaat over hoe we samen de ouderenzorg kunnen organiseren

Belangrijk is ook de manier waarop de verandering wordt gepresenteerd. Struijcken: 
„Het is niet: we pakken zorg af. Het is: we geven mensen regie terug en zorgen dat 
professionals hun tijd kunnen besteden aan wie het écht nodig heeft.” 
De invoering van verzorgend wassen is nog maar net begonnen. Evaluaties moeten de 
komende tijd duidelijk maken hoe cliënten en medewerkers het ervaren. Ondertussen 
kijken de deelnemende organisaties al verder, want met de groeiende vergrijzing en 
personeelstekorten is de noodzaak groot. 
Struijcken: „Dit gaat over veel meer dan wassen alleen. Het gaat over hoe we samen de 
ouderenzorg kunnen organiseren. Met minder zorgmedewerkers, maar mét meer regie voor de cliënt.