1. Cliëntvertrouwenspersoon
2. Vragen, problemen, klachten onvrijwillige zorg
3. Klachtenfunctionaris
4. Klachtenregeling
5. Contactgegevens
6. Consulent ouderenmishandeling
7. Stichting Zorgbelang Brabant
8. Downloads
1. Cliëntvertrouwenspersoon
Zijn het persoonlijke zaken waar u mee zit en waarvoor u een oplossing zoekt? In dit geval is niet altijd sprake van een klacht. Wilt u de kwestie met iemand bespreken? Dan kan dit met de cliëntvertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon helpt u zo snel en zo goed mogelijk.
Contactgegevens
Telefoonnummer: 013 - 202 00 52
E-mailadres: thebe@zorgbelang-brabant.nl
2. Vragen, problemen en klachten over zorg tegen uw wil
Heeft u vragen, problemen of klachten over zorg tegen uw wil? De onafhankelijke vertrouwenspersoon voor cliënten helpt u dan verder. Dit is iemand die veel weet van de Wet zorg en dwang. Meer informatie vindt u hier.
3. Klachtenfunctionaris
Komt u met de medewerker of manager niet tot een oplossing? Dan neemt u contact op met de klachtenfunctionaris. Deze functionaris wordt niet aangestuurd door Thebe. Dat betekent dat deze persoon onafhankelijk en onpartijdig is. Met uw gegevens gaan zij vertrouwelijk om. De klachtenfunctionaris helpt bij het zoeken naar een blijvende oplossing voor de klacht. Ook richt deze persoon zich op herstel van de onderlinge relatie.
Contactgegevens
De klachtenfunctionarissen zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur. U kunt bellen met het algemene nummer van Zorgbelang Brabant-Zeeland; 013 594 21 70. De klachtenfunctionaris ontvangt dan een terugbelverzoek en neemt zo snel mogelijk contact met u op. Natuurlijk is het ook mogelijk om via e-mail uw klacht door te geven. E-mailadres: kf.thebe@zorgbelang-brabant.nl.
Lukt het niet om met de klachtenfunctionaris tot een oplossing te komen? Dan kunt u een formele klacht indienen. De raad van bestuur van Thebe kijkt hier dan naar. Die onderzoekt of de klacht intern al is behandeld. Daarna gaat uw klacht door naar de klachtencommissie, voor advies. Dit gebeurt altijd in samenspraak met u. De raad van bestuur bekijkt hoe het verder moet met uw klacht. Het advies van de klachtencommissie nemen ze hierin mee.
4. Klachtenregeling
Bij een klacht geldt de klachtenregeling van Thebe. Deze regeling geldt voor alle klachten. Dus zowel klachten onder de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) als klachten onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).
De regeling zorgt ervoor dat:
- Uw klacht wordt behandeld via een goede en eerlijke procedure.
- We de kwaliteit van zorg door Thebe steeds kunnen verbeteren.
De klachtenregeling volgt een aantal stappen:
- Bespreek uw onvrede met de medewerker. Zoek samen een oplossing voor uw onvrede (artikel 3 van de Klachtenregeling).
- Bespreek uw onvrede met de leidinggevende van de medewerker. Zoek samen een oplossing voor uw onvrede (artikel 3 van de Klachtenregeling).
- Schakel onze klachtenfunctionaris in. Hij of zij helpt u bij het zoeken naar een goede oplossing. Ook helpt hij/zij bij het herstel van de relaties (artikel 4 van de Klachtenregeling). De klachtenfunctionaris kan u ook adviseren over deze klachtenregeling. Eventueel helpt hij/zij u bij het opstellen van een formele klacht.
- Dien een formele schriftelijke klacht in bij de raad van bestuur van Thebe (hoofdstuk 4 van de Klachtenregeling). De raad van bestuur kan (na afstemming met u) advies vragen aan de Regionale Klachtencommissie. Daarna volgt een oordeel over uw klacht.
- Richt uw klacht aan de Geschillencommissie Zorg (VVG). Dit doet u als u niet tevreden bent over de klachtafwikkeling door Thebe (artikel 24 van de Klachtenregeling).
5. Contactgegevens
Raad van bestuur
Per e-mail: raad.van.bestuur@thebe.nl
Schriftelijk: Raad van bestuur, Postbus 9757, 4801 LW Breda
Geschillencommissie Verpleging, Verzorging en Geboortezorg
Telefonisch: 070 - 310 5380
Internet: www.degeschillencommissie.nl
Postadres: Postbus 90600, 2509 LP Den Haag
6. Consulent ouderenmishandeling
Is sprake van ouderenmishandeling? En overkomt u dit zelf, of ziet u dit bij een ander? Neem dan contact op met een van de consulenten ouderenmishandeling.
De functies van cliëntvertrouwenspersoon en consulent ouderenmishandeling worden allebei vervuld door Corrie van den Hoven en Ineke van der Wel. Zij zijn op werkdagen te bereiken via het telefoonnummer 013 - 202 00 52. Het e-mailadres is thebe@zorgbelang-brabant.nl.
7. Stichting Zorgbelang Brabant
Voor de functies van de klachtenfunctionaris en cliëntvertrouwenspersoon werkt Thebe samen met Stichting Zorgbelang Brabant.
8. Downloads
- Klachtenregeling cliënten (pdf)
- Klachtenfolder Thebe (pdf)
- Regionale Klachtencommissie, uitvoeringsregeling Wkkgz klachten-procedure
- Regionale Klachtencommissie, uitvoeringsregeling WMO klachten-procedure
- Geschillencommissie Verpleging Verzorging en Geboortezorg (pdf)
- Huiselijk geweld en kindermishandeling Samenvatting Meldcode 2018
- Leidraad Veilige zorgrelatie, op één A4 (april 2016)