Zorg aanvragen?

Wilt u zorg aanvragen of meer informatie? Neem dan contact met ons op.

Direct zorg aanvragen

0900-8122

Revalidatie bij lichamelijke problemen

U had een beroerte, hartfalen of u lag langdurig in het ziekenhuis. Daarom moet u revalideren. Thebe heeft hier een aparte afdeling voor. In een veilige omgeving werkt u bij ons aan uw herstel. Wij gaan uit van uw mogelijkheden. Dat doen we samen met u en met een team van specialisten. Zo kunt u zo snel en zo goed mogelijk weer naar huis. 

U komt net uit het ziekenhuis. Natuurlijk wilt u dan zo snel mogelijk naar huis. Met een behandeling op maat helpen we u daarbij. Het doel is dat u zich zo snel mogelijk zelf kunt redden. 

Bij Thebe revalideert u de hele dag. Vanaf het moment dat u opstaat tot het moment dat u naar bed gaat. Alles is therapie. Juist door alledaagse dingen zelf te doen, lukt het u steeds beter. En herstelt u sneller. Wij betrekken ook uw naasten bij de revalidatie. Samen met hen stimuleren wij u om alles zelf te doen. Dat kan ook met ondersteuning van hulpmiddelen zijn. Natuurlijk mag u ons om hulp vragen als iets echt niet lukt. 

Wanneer kunt u voor revalidatie bij lichamelijke (somatische) problemen bij Thebe terecht? 

U kunt bij Thebe terecht voor: 

  • revalidatie na een beroerte (CVA) met veel uitval;
  • revalidatie na een langdurige ziekenhuisopname; 
  • revalidatie bij een ernstige beschadiging van de hersenen of schedel (neurotrauma); 
  • revalidatie bij een (ernstige) infectie; 
  • revalidatie bij (vergevorderde) COPD; 
  • revalidatie bij hartfalen; 
  • revalidatie bij kanker (oncologische revalidatie); 
  • revalidatie bij hart- vaatziekten (cardiovasculaire risicofactoren); 
  • revalidatie bij cognitieve problemen (spraak, denken, herinneren, problemen oplossen); 
  • revalidatie bij psychiatrische problematiek. 

De meeste mensen die bij ons revalideren zijn 70 jaar of ouder. Verbetert de gezondheid niet meer? Dan is revalidatie helaas niet mogelijk. We bekijken graag samen uw situatie. Neem daarvoor contact met ons op. 

Revalidatie bij lichamelijke problemen -  stap voor stap

Hier leest u hoe welke stappen u kunt verwachten als u zich aanmeldt voor revalidatie bij lichamelijke (somatische) problemen. 

Stap 1

Aanvragen revalidatie bij lichamelijke (somatische) problemen

Uw huisarts of uw medisch specialist in het ziekenhuis vraagt revalidatie bij Thebe aan. Hiervoor hoeft u niets te doen. U kunt wel een voorkeurslocatie doorgeven. Bij de aanvraag proberen wij hier rekening mee te houden. 

Wat u van ons mag verwachten

  • Vragen stellen
    Heeft u vragen over uw aanmelding? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag.

Wat wij van u verwachten

  • Gegevens
    Voor de aanmelding hebben wij uw burgerservicenummer (BSN) nodig. Dit nummer staat op uw identiteitsbewijs of op uw rijbewijs. Houd dit nummer alvast bij u in de buurt bij uw aanmelding. 
Stap 2

Indicatiestelling

Om bij ons te revalideren, heeft u een indicatie voor geriatrische revalidatiezorg (GRZ) nodig. Heeft u nog geen zorgindicatie? Regel deze voordat u bij ons verblijft. 

Wat u van ons mag verwachten 

  • Hulp bij de indicatiestelling
    Wij hebben veel ervaring met het aanvragen van indicaties. Wij helpen u graag.

Wat wij van u verwachten 

  • Stel vragen
    U kunt altijd bij ons terecht met uw vragen. Wij beantwoorden ze graag.
Stap 3

Beoordeling van de aanvraag

Het cliëntservicebureau ontvangt uw aanvraag. Zij beoordelen uw aanvraag en bekijken op welke afdeling u het beste revalideert. Is de aanvraag goedgekeurd? Dan nemen wij contact met u op. Wij plannen dan een verhuisdatum met u. De verhuizing is maximaal een week na de ziekenhuisopname. 

Wat u van ons mag verwachten 

  • Wachtlijst
    Soms is er een korte wachtlijst voordat u bij ons komt revalideren.

Wat wij van u verwachten 

  • Bezoek aan onze locatie
    Wacht u nog op een goedkeuring? Maar bent u wel benieuwd naar één van onze locaties? Neem dan contact met ons op.
Stap 4

Verhuizing

Als er een kamer vrij is, plannen wij een datum. Op deze dag verhuist u naar uw tijdelijke woonlocatie. Als u in het ziekenhuis ligt, regelt het ziekenhuis passend vervoer. Als u thuis bent, regelen uw naasten het vervoer.

Wat u van ons mag verwachten 

  • Uw kamer
    Als u bij ons revalideert, slaapt u op een één- of tweepersoonskamer. Op welke kamer u slaapt, hangt af van uw situatie. . 

  • Spullen van Thebe
    Wij regelen alle spullen die u nodig heeft. Bijvoorbeeld: een verstelbaar bed, een rolstoel, een kast, een nachtkastje. Een tv huren we eventueel via een extern bedrijf.

  • Bad- en beddengoed
    U ontvangt bad- en beddengoed van Thebe. Neemt u liever uw eigen bad- en beddengoed mee? Dan is dat mogelijk.

Wat wij van u verwachten 

  • Spullen die u mee moet nemen
    Uw revalidatie bij ons is een tijdelijke opname. U heeft dan schone kleren en toiletspullen nodig. Vergeet ook uw bril of contactlenzen niet. 
     
  • Persoonlijke spullen
    Neem gerust persoonlijke spullen mee, zoals foto’s en schilderijtjes. Ook mag u een makkelijke stoel meenemen. 
Stap 5

Start zorg

U revalideert bij ons. Hiervoor maken we een behandelplan. In dit plan staan uw persoonlijke doelen. Ook beschrijven we wie allemaal betrokken is bij uw behandeling.  

Elk weekend ontvangt u een programma van ons. Hierin leest u wanneer u wordt verwacht voor therapie. Na een aantal weken voegen wij hier een activiteitenprogramma aan toe.  

Gemiddeld ontvangt u 2 tot 3 keer per week fysiotherapie. Als het nodig is kan dat ook vaker. Misschien krijgt u ook hulp van een andere therapeut, zoals een ergotherapeut. Dit hangt af van uw aandoening.

Wat u van ons mag verwachten 

  • Aanspreekpunt
    Heeft u vragen over uw zorg of over iets anders? Spreek dan de zorgcoördinator aan. Hij of zij beantwoordt al uw vragen
  • Complexe problemen
    Kan de zorgcoördinator uw vraag niet beantwoorden? Dan betrekken wij een specialist ouderengeneeskunde of een psycholoog bij uw probleem. 

  • Overleg
    Iedere week overleggen wij met alle behandelaren die betrokken zijn bij uw behandeling. Als het nodig is, stellen wij uw behandelplan bij.

Wat wij van u verwachten 

  • Pastoraal medewerker
    Heeft u behoefte aan een pastoraal medewerker? Geef dat dan bij ons aan. Wij regelen dit dan voor u. 

  • Verlof in het weekend
    Wilt u graag naar huis in het weekend? Dan kunt u dat aanvragen. Als u geen wijkverpleging nodig heeft, is verlof in het weekend soms mogelijk. 
  • Bezoek
    Bezoek is altijd welkom. Houd er wel rekening mee dat uw therapie voor bezoek gaat.
Stap 6

Multidisciplinair overleg

Na 6 weken revalidatie nodigen wij u en uw partner of een familielid uit voor een multidisciplinair overleg. Dit betekent dat we een gesprek hebben met iedereen die bij uw zorg betrokken is. Tijdens dit gesprek bespreken wij uw vooruitgang. Ook komt de verwachting voor de toekomst aan bod. Na dit gesprek geven wij u een advies voor de toekomst. 

Wat u van ons mag verwachten

  • Eerlijke beoordeling
    Wij bekijken de vorderingen van uw revalidatie. Daarna geven wij een eerlijk advies over de beste vervolgstap.

Wat wij van u verwachten 

  • Stel vragen
    Heeft u vragen? Stel ze gerust. Wij doen ons best om al uw vragen te beantwoorden.

  • Nodig uw naaste uit voor het gesprek
    Het is fijn als iemand uit uw omgeving aanwezig is bij het gesprek. 
Stap 7

Na uw revalidatie

U krijgt van ons 3 maanden om te revalideren. Na uw revalidatie kunt u weer naar huis. Weet u nog niet zeker of u zichzelf thuis redt? Dan geeft de specialist ouderengeneeskunde u proefverlof. U kunt dan rustig thuis wennen. Bent u na de vooraf bepaalde perioden niet genoeg hersteld? Dan plaatsen wij u soms over naar een ander revalidatiecentrum. Hier krijgt u 6 maanden om te revalideren. 

Wat u van ons mag verwachten

  • Behandelingen na uw revalidatie
    Soms heeft u na uw revalidatie nog therapie of medicijnen nodig. Bij uw ontslag, vertellen wij u welke therapieën en medicijnen u nodig heeft. 
  • Wijkverpleging
    Heeft u na uw revalidatie wijkverpleging nodig? Dat kunt u bij ons aanvragen.

 

Wat wij van u verwachten

  • Vragen
    Heeft u na uw revalidatie nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag.

Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u de antwoorden op enkele veelgestelde vragen:

De specialist ouderengeneeskunde bepaalt op wat voor kamer u komt. Ook is het afhankelijk van uw situatie. Is voor uw zorg bijvoorbeeld apparatuur nodig, waar anderen misschien last van hebben? Of heeft u voor uw revalidatie veel rust nodig? Dan kan een eenpersoonskamer beter zijn. 

Locaties waar we deze zorg bieden: