Heeft u tijdelijk verzorging nodig en is dat thuis niet mogelijk? Of ontvangt u palliatieve zorg liever op onze locatie dan bij u thuis? Thebe biedt dan de mogelijkheid om tijdelijk bij Thebe te verblijven. Op de afdeling kortdurend verblijf ontvangt u zorg zo lang als u dat nodig heeft.
Wij begrijpen dat u het liefst thuis bent. Als dat (tijdelijk) niet kan, kunt u bij ons terecht. Wij zorgen dat u zich thuis voelt bij ons en luisteren naar uw wensen en behoeften. U krijgt zorg van een vast team van verpleegkundigen en verzorgenden. Ook zijn er verschillende specialisten aan de afdeling verbonden die u kunnen behandelen als dat nodig is, zoals bijvoorbeeld een specialist ouderengeneeskunde, een psycholoog en een fysiotherapeut. Tijdens uw verblijf krijgt u een zorgcoördinator toegewezen. De zorgcoördinator is voor u en uw naasten het vaste aanspreekpunt tijdens uw verblijf.
De afdeling kortdurend verblijf is een open afdeling waar u alle vrijheid heeft. Als u wilt, stellen wij samen met u een activiteitenprogramma op. Hierbij houden wij rekening met uw behandeling, wensen en behoeften en met de doelen die u wilt behalen.
Wanneer kunt u voor kortdurend verblijf bij Thebe terecht?
Er zijn verschillende situaties wanneer u in aanmerking komt om tijdelijk bij Thebe te wonen.
- Ziekenhuisopname: als u in het ziekenhuis hebt gelegen, maar nog niet voldoende bent opgeknapt om weer zelfstandig te wonen.
- Palliatieve zorg: als u ongeneeslijk ziek bent en nog een korte levensverwachting heeft.
- Mantelzorger ontlasten: als u uw mantelzorger tijdelijk wilt ontlasten en daarom logeerzorg nodig heeft.
- Crisisopname: als u plotseling niet meer thuis kunt wonen en een plek zoekt waar u opgevangen kunt worden, biedt Thebe crisisopname. Een crisisopname gebeurt in overleg met de specialist ouderengeneeskunde op de locatie waar u terecht komt.
Vergoeding van uw zorg
Voor een tijdelijk verblijf bij Thebe heeft u een indicatie nodig, waarin staat welke zorg u nodig heeft en hoe deze zorg wordt vergoed. Dat kan bijvoorbeeld via een Eerstelijns Verblijf (ELV). Het is ook mogelijk om u aan te melden voor kortdurend verblijf met een Wlz-indicatie. Respijtzorg wordt meestal geregeld vanuit de Wmo. Als u zich aanmeldt voor een tijdelijk verblijf bij Thebe, helpen wij u verder. Bekijk hier of uw zorgverzekeraar de zorg vergoedt.
Kortdurend verblijf stap voor stap
Stap 1 Aanvraag kortdurend verblijf
Wat u van ons mag verwachten
-
Wij nemen contact met u op
Als wij de aanvraag binnen hebben, nemen wij deze in behandeling. Wij nemen contact met u op, u hoeft hier niets voor te doen.
Wat wij van u verwachten
-
Houd uw BSN-nummer bij de hand
Bij de aanmelding hebben wij uw BSN-nummer, uw naam, adres en woonplaats nodig. Het is handig als u deze al bij de hand heeft. -
Neem contact op als u vragen heeft
Heeft u vragen over de aanmelding? Belt u ons dan gerust. Wij helpen u graag verder.
Stap 2 Kennismakingsgesprek
Wat u van ons mag verwachten
-
Wij komen naar u toe
Wij komen naar u toe voor het gesprek. U hoeft niets te doen.
Wat wij van u verwachten
-
Stel gerust uw vragen
Heeft u vragen? Stel ze dan gerust tijdens het gesprek. Wij nemen de tijd voor u.
Stap 3 Opname bij kortdurend verblijf
Wat u van ons mag verwachten
-
Gemeubileerde kamers
De kamers zijn voorzien van een bed, kast, nachtkastje, wastafel en TV. -
Beddengoed en handdoeken
Thebe verzorgt het beddengoed en handdoeken. Maar als u dat wilt, mag u ook uw eigen beddengoed en handdoeken meenemen.
Wat wij van u verwachten
-
Met vragen over de wachttijd kunt u contact opnemen
De wachttijd voor tijdelijk verblijf is ongeveer twee weken. Wilt u de exacte wachttijd weten? Bel dan met ons Servicecentrum. -
U mag uw eigen stoel meenemen
Als u bij ons komt wonen, mag u uw eigen stoel meenemen. -
U mag persoonlijke spullen meenemen
Om u een thuisgevoel te geven, mag u persoonlijke spullen meenemen, zoals foto’s en schilderijen.
Stap 4 Start zorg
Wat u van ons mag verwachten
-
U heeft een vast aanspreekpunt
Binnen de afdeling heeft u een vast aanspreekpunt. Dit wordt ook wel de zorgcoördinator genoemd. -
Wij helpen u met vragen en klachten
U kunt bij de zorgcoördinator terecht voor (formele) vragen en klachten. Natuurlijk kunt u ook andere verzorgenden vragen stellen.
Wat wij van u verwachten
-
Bezoek het liefst na 11.00 uur
Bezoek is de hele dag welkom. Voor 11 uur is de verzorging van onze bewoners het drukst. Veel bezoekers rond dit tijdstip is minder wenselijk. Wij vragen hiervoor uw begrip. -
Nodig uw mantelzorger of naaste uit voor het evaluatiegesprek
Het is fijn als u uw mantelzorger of een naaste uitnodigt voor het evaluatiegesprek.
Stap 5 Evaluatiegesprek
Wat u van ons mag verwachten
-
Past de zorg nog bij u?
Bij het evaluatiegesprek bekijken wij of de zorg die wij bieden nog bij u past. Misschien mag u al naar huis, of misschien past de zorg van een andere instelling beter bij u. -
Actief meedenken
Als wij adviseren om ergens anders zorg te ontvangen, denken wij actief met u mee. Wij kennen de wereld zorg en weten waar u de beste zorg ontvangt.
Wat wij van u verwachten
-
Wij beantwoorden al uw vragen
Heeft u vragen? Stelt u ze gerust. Wij hebben de tijd voor u. -
Meld een vermissing of diefstal
Wij vragen u bij vermissing of diefstal dit altijd te melden bij uw zorgcoördinator.