Speciaal voor mensen met een chronische longaandoening of allergische klachten biedt Thebe longverpleging. U krijgt zorg van een gespecialiseerde longverpleegkundige. Zij komt bij u thuis om u te begeleiden, ondersteunen en om u advies te geven.

Het verhaal van Jan in't Groen

Longverpleegkundige is écht zorg op maat Lees het verhaal

   
Wij kunnen u helaas niet genezen. Wij kunnen u wel helpen om zo goed mogelijk met uw klachten om te gaan, zodat uw kwaliteit van leven verbetert.

Wanneer kunt u voor longverpleging bij Thebe terecht?

U kunt thuis longverpleging krijgen als u ook in het ziekenhuis of bij een huisarts wordt behandeld voor uw longen. Hoe vaak u longverpleging nodig heeft en hoe lang onze huisbezoeken duren, hangt af van uw situatie. U heeft een verwijzing nodig van uw huisarts of een specialist in het ziekenhuis. Alleen met een verwijzing kunnen wij uw medisch dossier inzien.

Vergoeding van uw zorg

Als u nog geen zorg ontvangt, kunt u een gesprek aanvragen met de wijkverpleegkundige door op de knop 'Zorg regelen' te drukken. In dat gesprek bepaalt zij uw indicatie voor de zorg. Als blijkt dat u zorg nodig heeft, vragen wij de indicatie aan op basis van de Zorgverzekeringswet (Zvw). Hierbij worden alle kosten vergoed door uw zorgverzekeraar. Uw eigen risico wordt niet gebruikt. 

Heeft u al een indicatie Wet langdurige zorg (Wlz), bijvoorbeeld omdat u op de wachtlijst staat voor een woonzorgcentrum. Dan kunt u thuiszorg ontvangen, zolang u uw verhuizing afwacht. Wij regelen de aanpassing van uw indicatie. De kosten van de thuiszorg worden vergoed vanuit de Wlz. U betaalt wel een eigen bijdrage. De hoogte van deze bijdrage hangt af van uw inkomen. Meer informatie over deze bijdrage leest u op www.hetcak.nl

Longverpleging stap voor stap

Aanvraag longverpleging
Afspraak met longverpleegkundige
Indien nodig indicatie wijzigen
Start zorg

Stap 1 Aanvraag longverpleging

Als u een verwijzing heeft van uw huisarts of specialist, kunt u longverpleging bij Thebe aanvragen. Dit kan op twee manieren: via de website of telefonisch. Als u klikt u op de button ‘Zorg regelen’ kunt u een contactformulier invullen of u belt naar het telefoonnummer. Als u de zorg heeft aangevraagd, belt de longverpleegkundige u binnen 2 weken terug. Zij vraagt dan hoe het met u gaat en welke zorg u nodig heeft. Daarna plant zij een kennismakingsgesprek met u in.

Wat u van ons mag verwachten

  • Hulp bij aanvraag

    Heeft u hulp nodig bij de aanvraag? Dan kunt u ons altijd bellen. Wij staan u graag te woord.

Wat wij van u verwachten

  • Benodigde gegevens

    Bij de aanvraag hebben wij uw BSN-nummer en uw naam, adres en woonplaats nodig. Het is fijn als u deze gegevens van tevoren heeft opgezocht.

Stap 2 Afspraak met longverpleegkundige

De longverpleegkundige komt bij u thuis langs voor een gesprek. U vertelt hoe het met u gaat en wat uw klachten zijn. Wij kijken vervolgens welke mogelijkheden er zijn om uw klachten te verminderen. Ook geven wij u advies over hoe u het beste om kunt gaan met uw klachten. Heeft u na het gesprek voldoende informatie? Dan maken wij een verslag van dit gesprek. Hierin beschrijven wij wat we hebben besproken en welke adviezen wij hebben gegeven. U kunt dit verslag altijd teruglezen. Als uit het gesprek blijkt dat u meer begeleiding nodig heeft van de longverpleegkundige, dan maken wij een zorgplan voor u op. Hierin beschrijven wij wat uw klachten zijn, welke medicijnen u nodig heeft en welke doelen wij met de behandeling willen bereiken. Tijdens de behandeling houden wij in het zorgplan bij hoe de behandeling verloopt. Zo is iedereen die het zorgplan leest op de hoogte van uw situatie.

Wat u van ons mag verwachten

  • Zorgplan opstellen

    Wij stellen het zorgplan op en wij houden het zorgplan tijdens de behandeling bij. Zo weet iedereen hoe het met u gaat en welke zorg u nodig heeft.

  • Zorgplan inzien

    De informatie die in het zorgplan staat is vertrouwelijk. Alleen u (en met toestemming uw mantelzorger of naaste), het buurtteam en de huisarts mag het zorgplan inzien.

  • Inloggegevens zorgplan

    U kunt uw zorgplan altijd bekijken. Als u uw zorgplan wilt inzien, kunt u ons om inloggegevens vragen voor Puurvoorjou. Met deze inloggegevens heeft u toegang tot het zorgdossier.

Wat wij van u verwachten

  • Uw levensstijl

    Om u het juiste advies te kunnen geven, is het belangrijk dat u leeft zoals u dat altijd doet en uw levensstijl niet aanpast voor de afspraak.

Stap 3 Indien nodig indicatie wijzigen

Als u longzorg nodig heeft, heeft u een indicatie nodig. Een indicatie beschrijft welke zorg u precies nodig heeft. Deze indicatie regelen wij voor u. Ontvangt u al zorg waar u een indicatie voor heeft? Dan kijken wij of de zorg past binnen de huidige indicatie. Als dit niet past, vragen wij een nieuwe indicatie voor u aan die gericht is op longzorg.

Wat u van ons mag verwachten

  • Indicatie regelen

    Wij regelen de juiste indicatie voor u. U hoeft hier niets voor te doen.

Wat wij van u verwachten

  • Stel uw vragen gerust

    Heeft u vragen? Neem dan contact op met de longverpleegkundige. Wij zijn er om u te helpen.

Stap 4 Start zorg

Na het startgesprek beginnen wij direct met uw longzorg. Wij kunnen u helaas niet genezen van uw ziekte of aandoening. Wij kunnen u wel informatie en advies geven over bewegen, voeding, medicijnen. Als u last heeft van allergische klachten, geven wij u advies hoe u uw woning kunt inrichten. Allergische klachten kunnen verminderen als u een paar aanpassingen doet in uw huis. Wij bieden u ook steun en begeleiding bij het stoppen met roken. Ook bespreken wij met u welke hulpmiddelen er zijn die u kunnen helpen, bijvoorbeeld cameramonitoring. Als u ’s nachts niet kunt slapen omdat u bang bent voor een benauwdheidsaanval, plaatsen wij een camera bij u. Deze camera staat naast uw bed als u gaat slapen. Een medewerker van Thebe houdt u via een scherm in de gaten. Zo kunt u met een gerust hart gaan slapen. Samen met u maken wij een actieplan, zodat u de klachten van een aanval op tijd herkent en weet hoe u moet handelen. Hoe vaak wij bij u langskomen hangt af van de hoeveelheid zorg die u nodig heeft. U kunt ons altijd bereiken als u vragen heeft of als u bang bent om last te krijgen.

Wat u van ons mag verwachten

  • Hoe vaak komen onze professionals?

    Wij komen zo vaak als u ons nodig heeft.

  • Dezelfde professional bij u thuis

    U ontvangt altijd zorg van dezelfde longverpleegkundige. Zij is volledig op de hoogte van uw situatie.

Wat wij van u verwachten

  • Blijf niet met vragen zitten

    Belt u ons als u vragen heeft of als u bang bent voor een benauwdheidsaanval.

  • Gelieve niet te roken

    Wij vragen u om niet te roken op momenten dat de longverpleegkundige aanwezig is.

Veelgestelde vragen

U heeft één zorgmedewerker die altijd bij u komt. Deze persoon is volledig op de hoogte van uw situatie. Zo kan hij of zij de beste zorg leveren.
Wij plannen een nieuwe afspraak altijd in aan het einde van ons bezoek. Samen met u bekijken we wanneer wij opnieuw langs kunnen komen.
Thebe logo

Cookies op Thebe.nl

Thebe is wettelijk verplicht om u toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken, en u te informeren over het gebruik daarvan op de site.

Thebe.nl gebruikt cookies, JavaScript en soortgelijke technieken voor de volgende doeleinden:

  • het optimaliseren van de website;
  • de integratie van sociale media;
  • het verzamelen en analyseren van statistieken.

Voor een aantal van bovenstaande punten is het vastleggen van bezoekersgedrag noodzakelijk. Ook derde partijen kunnen cookies plaatsen via Thebe.nl en internetgedrag volgen, zoals bijvoorbeeld het geval is bij embedded video's van YouTube.

Lees meer op onze cookiepagina.

 

Doorgaan zonder cookies Cookies accepteren