Speciaal voor mensen met een chronische longaandoening of allergische klachten biedt Thebe longverpleging. U krijgt zorg van een gespecialiseerde longverpleegkundige. Zij komt bij u thuis om u te begeleiden, ondersteunen en om u advies te geven.
Het verhaal van Jan in 't Groen
Longverpleegkundige is écht zorg op maat Lees het verhaal
Wij kunnen u helaas niet genezen. Wij kunnen u wel helpen om zo goed mogelijk met uw klachten om te gaan, zodat uw kwaliteit van leven verbetert.
Wanneer kunt u voor longverpleging bij Thebe terecht?
U kunt thuis longverpleging krijgen als u ook in het ziekenhuis of bij een huisarts wordt behandeld voor uw longen. Hoe vaak u longverpleging nodig heeft en hoe lang onze huisbezoeken duren, hangt af van uw situatie. Uw huisarts of een specialist in het ziekenhuis kan u verwijzen naar de longverpleegkundige. Ook kunt u zelf contact opnemen met de longverpleegkundige als u daar behoefte aan heeft, zonder een verwijzing.
Vergoeding van uw zorg
Als u nog geen zorg ontvangt, kunt u een gesprek aanvragen met de wijkverpleegkundige door op de knop 'Zorg regelen' te drukken. In dat gesprek bepaalt zij uw indicatie voor de zorg. Als blijkt dat u zorg nodig heeft, vragen wij de indicatie aan op basis van de Zorgverzekeringswet (Zvw). Hierbij worden alle kosten vergoed door uw zorgverzekeraar. Uw eigen risico wordt niet gebruikt.
Heeft u al een indicatie Wet langdurige zorg (Wlz), bijvoorbeeld omdat u op de wachtlijst staat voor een woonzorgcentrum. Dan kunt u thuiszorg ontvangen, zolang u uw verhuizing afwacht. Wij regelen de aanpassing van uw indicatie. De kosten van de thuiszorg worden vergoed vanuit de Wlz. U betaalt wel een eigen bijdrage. De hoogte van deze bijdrage hangt af van uw inkomen. Meer informatie over deze bijdrage leest u op www.hetcak.nl.
Longverpleging stap voor stap
Stap 1 Aanvraag longverpleging
Als u een verwijzing heeft van uw huisarts of specialist, kunt u longverpleging bij Thebe aanvragen. Dit kan op twee manieren: via de website of telefonisch. Als u klikt u op de button ‘Zorg regelen’ kunt u een contactformulier invullen of u belt naar het telefoonnummer. Als u de zorg heeft aangevraagd, belt de longverpleegkundige u binnen 2 weken terug. Zij vraagt dan hoe het met u gaat en welke zorg u nodig heeft. Daarna plant zij een kennismakingsgesprek met u in.
Wat u van ons mag verwachten
-
Hulp bij aanvraag
Heeft u hulp nodig bij de aanvraag? Dan kunt u ons altijd bellen. Wij staan u graag te woord.
Wat wij van u verwachten
-
Benodigde gegevens
Bij de aanvraag hebben wij uw BSN-nummer en uw naam, adres en woonplaats nodig. Het is fijn als u deze gegevens van tevoren heeft opgezocht.
Stap 2 Afspraak met longverpleegkundige
De longverpleegkundige komt bij u thuis langs voor een gesprek. U vertelt hoe het met u gaat en wat uw klachten zijn. Wij kijken vervolgens welke mogelijkheden er zijn om uw klachten te verminderen. Ook geven wij u advies over hoe u het beste om kunt gaan met uw klachten. Heeft u na het gesprek voldoende informatie? Dan maken wij een verslag van dit gesprek. Hierin beschrijven wij wat we hebben besproken en welke adviezen wij hebben gegeven. U kunt dit verslag altijd teruglezen. Als uit het gesprek blijkt dat u meer begeleiding nodig heeft van de longverpleegkundige, dan maken wij een zorgplan voor u op. Hierin beschrijven wij wat uw klachten zijn, welke medicijnen u nodig heeft en welke doelen wij met de behandeling willen bereiken. Tijdens de behandeling houden wij in het zorgplan bij hoe de behandeling verloopt. Zo is iedereen die het zorgplan leest op de hoogte van uw situatie.
Wat u van ons mag verwachten
-
Zorgplan opstellen
Wij stellen het zorgplan op en wij houden het zorgplan tijdens de behandeling bij. Zo weet iedereen hoe het met u gaat en welke zorg u nodig heeft.
-
Zorgplan inzien
De informatie die in het zorgplan staat is vertrouwelijk. Alleen u (en met toestemming uw mantelzorger of naaste), het buurtteam en de huisarts mag het zorgplan inzien.
-
Inloggegevens zorgplan
U kunt uw zorgplan altijd bekijken. Als u uw zorgplan wilt inzien, kunt u ons om inloggegevens vragen voor Puurvoorjou. Met deze inloggegevens heeft u toegang tot het zorgdossier.
Wat wij van u verwachten
-
Uw levensstijl
Om u het juiste advies te kunnen geven, is het belangrijk dat u leeft zoals u dat altijd doet en uw levensstijl niet aanpast voor de afspraak.
Stap 3 Indien nodig indicatie wijzigen
Als u longzorg nodig heeft, heeft u een indicatie nodig. Een indicatie beschrijft welke zorg u precies nodig heeft. Deze indicatie regelen wij voor u. Ontvangt u al zorg waar u een indicatie voor heeft? Dan kijken wij of de zorg past binnen de huidige indicatie. Als dit niet past, vragen wij een nieuwe indicatie voor u aan die gericht is op longzorg.
Wat u van ons mag verwachten
-
Indicatie regelen
Wij regelen de juiste indicatie voor u. U hoeft hier niets voor te doen.
Wat wij van u verwachten
-
Stel uw vragen gerust
Heeft u vragen? Neem dan contact op met de longverpleegkundige. Wij zijn er om u te helpen.
Stap 4 Start zorg
Na het startgesprek beginnen wij direct met uw longzorg. Wij kunnen u helaas niet genezen van uw ziekte of aandoening. Wij kunnen u wel informatie en advies geven over bewegen, voeding, medicijnen. Als u last heeft van allergische klachten, geven wij u advies hoe u uw woning kunt inrichten. Allergische klachten kunnen verminderen als u een paar aanpassingen doet in uw huis. Wij bieden u ook steun en begeleiding bij het stoppen met roken. Ook bespreken wij met u welke hulpmiddelen er zijn die u kunnen helpen, bijvoorbeeld cameramonitoring. Als u ’s nachts niet kunt slapen omdat u bang bent voor een benauwdheidsaanval, plaatsen wij een camera bij u. Deze camera staat naast uw bed als u gaat slapen. Een medewerker van Thebe houdt u via een scherm in de gaten. Zo kunt u met een gerust hart gaan slapen. Samen met u maken wij een actieplan, zodat u de klachten van een aanval op tijd herkent en weet hoe u moet handelen. Hoe vaak wij bij u langskomen hangt af van de hoeveelheid zorg die u nodig heeft. U kunt ons altijd bereiken als u vragen heeft of als u bang bent om last te krijgen.
Wat u van ons mag verwachten
-
Hoe vaak komen onze professionals?
Wij komen zo vaak als u ons nodig heeft.
-
Dezelfde professional bij u thuis
U ontvangt altijd zorg van dezelfde longverpleegkundige. Zij is volledig op de hoogte van uw situatie.
Wat wij van u verwachten
-
Blijf niet met vragen zitten
Belt u ons als u vragen heeft of als u bang bent voor een benauwdheidsaanval.
-
Gelieve niet te roken
Wij vragen u om niet te roken op momenten dat de longverpleegkundige aanwezig is.