Thebe logo

Cookies op Thebe.nl

Thebe is wettelijk verplicht om u toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken, en u te informeren over het gebruik daarvan op de site.

Thebe.nl gebruikt cookies, JavaScript en soortgelijke technieken voor de volgende doeleinden:

  • het optimaliseren van de website;
  • de integratie van sociale media;
  • het verzamelen en analyseren van statistieken.

Voor een aantal van bovenstaande punten is het vastleggen van bezoekersgedrag noodzakelijk. Ook derde partijen kunnen cookies plaatsen via Thebe.nl en internetgedrag volgen, zoals bijvoorbeeld het geval is bij embedded video's van YouTube.

Lees meer op onze cookiepagina.

 

Doorgaan zonder cookies Cookies accepteren

Als u tijdens uw leven hersenletsel oploopt, heeft dat grote invloed op uw leven en dat van uw omgeving. Bij Thebe hebben wij veel ervaring met het behandelen en begeleiden van mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Op een aantal locaties biedt Thebe gespecialiseerde zorg en behandeling aan volwassenen met niet-aangeboren hersenletsel in alle leeftijden (gemiddeld tussen de 25 en 70 jaar oud).

Niet-aangeboren hersenletsel (NAH) kan ontstaan door bijvoorbeeld een ongeluk, maar ook door een hersenbloeding, hersentumor, hersenvliesontsteking of zuurstofgebrek. NAH veroorzaakt problemen met de cognitieve functies. U heeft dan bijvoorbeeld problemen met processen die te maken hebben met begrip, kennis, herinneringen en geheugen, informatieverwerking en probleemoplossend denken. Als (enig) herstel nog mogelijk is, bieden wij cognitieve neurorevalidatie. Als herstel van het hersenletsel niet meer mogelijk is, vinden wij het belangrijk dat u weet dat dit niet betekent dat uw eigen leven ophoudt. Wij kijken altijd naar wat u nog wel kan. Samen met u en uw familie helpen wij u om zo veel mogelijk te blijven doen wat u gewend bent om te doen. Om de beste zorg te leveren, proberen wij u bij mensen met (min of meer) dezelfde behoeften te plaatsen. Afhankelijk van wat u nog kunt, krijgt u meer of minder zorg en begeleiding.

Wanneer kunt u voor zorg met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) bij ons terecht?

U kunt bij Thebe komen wonen als u door de zorg die u nodig heeft, niet meer thuis kunt wonen. Wij bieden gespecialiseerde zorg en behandeling aan volwassenen met niet-aangeboren hersenletsel in alle leeftijden (gemiddeld tussen de 25 en 70 jaar oud). Ook voor volwassenen met een complexe zorgvraag als gevolg van een aangeboren handicap bieden wij gespecialiseerde zorg en begeleiding.

Niet-aangeboren hersenletsel (NAH) stap voor stap

Aanvragen wonen en behandelen van volwassenen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH)
Indien nodig indicatie regelen
Kennismakingsgesprek
Verhuizen
Start zorg

Stap 1 Aanvragen wonen en behandelen van volwassenen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH)

U kunt wonen en behandelen van volwassenen met niet-aangeboren hersenletsel op twee manieren aanvragen: via de website of telefonisch. Als u klikt u op de button ‘Zorg regelen’ kunt u een contactformulier invullen of u belt naar het telefoonnummer. Ook het revalidatiecentrum, het ziekenhuis, de huisarts of een andere zorgorganisatie kan de zorg voor u aanvragen. In dat geval hoeft u niets te doen. Na de aanvraag nemen wij contact met u op voor een oriëntatiegesprek. Dit gesprek gebeurt vaak telefonisch. Tijdens het gesprek bespreken wij uw zorg- en woonbehoeften.

Wat u van ons mag verwachten

  • Vragen stellen
    Heeft u vragen over de aanmelding? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag.

Wat wij van u verwachten

  • Houd uw BSN-nummer bij de hand
    Bij de aanmelding hebben wij uw BSN-nummer, uw naam, adres en woonplaats nodig. Het is handig als u deze al bij de hand heeft.

Stap 2 Indien nodig indicatie regelen

Voor wonen en behandelen van volwassenen met niet-aangeboren hersenletsel heeft u een indicatie uit de Wet langdurige zorg (Wlz) nodig. In deze indicatie staat beschreven welke zorg u precies nodig heeft. Heeft u nog geen indicatie? Dan kunt u deze aanvragen op de website van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ).

Wat u van ons mag verwachten

  • Hulp nodig
    Heeft u hulp nodig bij het aanvragen van de indicatie? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag.

Wat wij van u verwachten

  • Gegevens bij de hand
    Voor het aanvragen van de indicatie heeft u uw BSN-nummer en uw naam, adres en woonplaats nodig. Het is fijn als u deze gegevens bij de hand heeft.

Stap 3 Kennismakingsgesprek

Onze zorg is gebaseerd op uw indicatie, wensen en behoeften. Daarom plannen wij samen met u een kennismakingsgesprek in. Tijdens dit gesprek maken wij al een aantal afspraken over de zorg die u later van ons krijgt. Ook kijken we naar uw medicatie. Zo kunnen wij beoordelen op welke locatie u het best past en of dat overeenkomt met uw wensen. Komt de locatie overeen met uw wensen? Dan plannen wij een verhuisdatum met u in. Soms is er een wachtlijst voor uw voorkeurslocatie. In dat geval bekijken wij welke zorg u in de tussentijd nodig heeft en wij bekijken hoe wij deze zorg kunnen regelen.

Wat u van ons mag verwachten

  • Vragen stellen
    Wij nemen de tijd voor u. Als u vragen heeft, stelt u ze dan gerust.

Wat wij van u verwachten

  • Informatie over medicatie
    Tijdens ons gesprek hebben wij informatie over uw medicatie nodig. Het is fijn als u deze informatie bij de hand heeft.

Stap 4 Verhuizen

Als er een plek vrij is gekomen, laten wij de kamer aan u zien. Gaat u akkoord met deze kamer? Dan plannen wij een datum in waarop u kunt verhuizen. In principe regelt u de verhuizing en het vervoer zelf, maar wij helpen u waar nodig. Wij kunnen u bijvoorbeeld een aantal verhuistips geven. Zo voorkomt u dat u iets vergeet tijdens de verhuizing.

Wat u van ons mag verwachten

  • Uw kamer
    In uw kamer is sanitair, een bed en een kledingkast aanwezig.

Wat wij van u verwachten

  • Zelf spullen meenemen
    Wij hopen dat u zich thuis voelt bij ons. U kunt uw eigen spullen meenemen, zodat uw nieuwe plek snel vertrouwd voelt.

  • Verzekeringen regelen
    U dient uw eigen ziektekostenverzekering aan te houden in verband met een eventuele ziekenhuisopname of bezoek aan een specialist etc. Thebe sluit voor u een collectieve WA-verzekering en een inboedelverzekering af. De voorwaarden zijn op te vragen bij het cliëntenservicebureau van Thebe.

Stap 5 Start zorg

Na uw verhuizing staat ons team van specialisten voor u klaar. De behoefte aan zorg en begeleiding bij mensen met NAH kan erg verschillend zijn. Om de beste zorg te leveren, proberen wij u bij mensen met (min of meer) dezelfde behoeften bij elkaar te plaatsen. Wij onderscheiden 3 groepen:

U kunt nog heel veel zelf. U bent actief, sociaal en minder gevoelig voor prikkels. U heeft zorg en begeleiding op afstand nodig. Verder woont u zo veel mogelijk zelfstandig in een appartement met meerdere kamers.

U heeft balans en rust nodig. U vindt het moeilijk om structuur aan te brengen in uw dag. Wij begeleiden u daarbij. Verder vindt u het fijn om in een kleine groep te wonen en u vindt het fijn als wij u op een directe manier benaderen. U woont zo veel mogelijk in een eigen appartement.

U kunt niet zo veel meer zelf regelen. Daarom heeft u een grote behoefte aan veiligheid. Ook heeft u continu toezicht, zorg en begeleiding in de buurt nodig. U woont in uw eigen kamer en u kunt gebruik maken van de gezamenlijke huiskamer.

Wat u van ons mag verwachten

  • U heeft een vast aanspreekpunt
    Binnen de afdeling heeft u een vast aanspreekpunt. Dit wordt ook wel de zorgcoördinator genoemd.

Wat wij van u verwachten

  • Wij helpen u met vragen en klachten
    Als u ergens mee zit, kunt u terecht bij uw zorgcoördinator. Hij of zij beantwoordt al uw vragen.

  • Maak een keuze voor uw tandarts
    U kunt bij uw eigen tandarts blijven, of u kunt vanaf het moment van verhuizing gebruik maken van de faciliteiten die Thebe hierin biedt.

Het verhaal van Rien van Willigenburg

Bij Aeneas hebben ze weer een mens van mij gemaakt Lees het verhaal

Veelgestelde vragen

Elke inwoner van Nederland dient in het bezit te zijn van een geldig identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart). Zonder geldig ID-bewijs mogen wij u wettelijk niet opnemen op onze locaties. Ook ziekenhuizen en specialisten waar u nog niet bekend bent zullen u (met uitzondering van spoedsituaties) niet kunnen behandelen. Zorgt u er dus voor dat u in het bezit bent van een geldig identiteitsbewijs.
Om alle afspraken die gemaakt worden tussen u en Thebe officieel te maken is het nodig dat er een zorgovereenkomst wordt ondertekend. Hierin worden wederzijdse rechten en plichten vastgelegd. Bij opname ontvangt u de speciaal voor u opgestelde zorgovereenkomst. Mocht u tegen die tijd vragen hebben over de overeenkomsten, aarzel dan niet om contact op te nemen met ons. Wij kijken graag met u mee.
Laat instanties waar u een overeenkomst mee hebt weten dat u verhuisd bent. Denkt u bijvoorbeeld aan de gemeente, uw ziektekostenverzekeraar, uw huisarts, kranten of tijdschriften waar u een abonnement op heeft, verenigingen waar u lid van bent etc.
Als u een indicatie heeft ontvangen vanuit de Wet langdurige zorg waar behandeling in opgenomen zit, dan wordt de specialist ouderengeneeskunde uw hoofdbehandelaar. Hij of zij neemt deze taak over van uw huisarts. De specialist ouderengeneeskunde werkt samen met andere behandelaren die nodig zijn bij uw zorg, bijvoorbeeld een psycholoog of een fysiotherapeut. Komt u op een locatie van Thebe te wonen, maar heeft u een indicatie zonder behandeling? Dan blijft uw huisarts verantwoordelijk voor uw medische zorg. In dit geval is het wenselijk dat de medewerkers van uw afdeling op de hoogte zijn van de afspraken die u met de huisarts maakt. Heeft u op dit moment een huisarts buiten de gemeente waar u straks komt te wonen? Dan verzoeken wij u een huisarts in uw nieuwe gemeente te zoeken.