Heeft u een vorm van dementie en is zelfstandig thuis wonen niet meer mogelijk? Dan biedt Thebe een fijne plek om te wonen met zorg en behandeling die bij u past.
Bij dementie functioneren uw hersenen steeds minder goed. Dit merkt u in het begin als u last krijgt van geheugenproblemen. Later komen daar problemen bij met denken en taal. Ook kan het zijn dat uw karakter en uw gedrag verandert. Op een bepaald moment kunt u niet meer zelfstandig thuis wonen of kan uw partner niet meer voor uw zorgen. Thebe biedt dan een veilige plek om te wonen. Samen met u kijken we naar wat u nog zelf kunt en welke zorg u nodig heeft. De specialist ouderengeneeskunde is uw hoofdbehandelaar. Daarnaast werken verschillende specialisten mee aan uw zorg en behandeling, zoals een psycholoog.
Bij Thebe kijken wij verder dan uw dementie en zorgen ervoor dat u kunt doen wat u thuis gewend was om te doen. Wij volgen uw dagritme en leiden u door de dag heen. Wij stimuleren u bijvoorbeeld om mee te doen met verschillende activiteiten die wij organiseren. Maar alles doet u op uw eigen tempo en op uw eigen niveau. Uw familie is ook altijd welkom om een kopje koffie te komen drinken, een spelletje te komen doen of om een rondje te wandelen.
Het verhaal van Hans Linssen
Wij zien je, ook als je er zelf geen weet meer van hebt Lees het verhaal
Wanneer kunt u voor wonen en behandelen met dementie bij ons terecht?
U kunt bij ons komen wonen als dementie zo veel invloed op uw leven heeft, dat u niet meer thuis kunt wonen. Bij ons ontvangt u de zorg die u nodig heeft. Het doel van onze zorg is dat u zich zo veilig en prettig mogelijk voelt bij ons.
Het is ook mogelijk om tijdelijk bij Thebe te verblijven. Bijvoorbeeld als uw partner overbelast is, of uw omgeving moeite heeft met het omgaan met uw gedrag. We kijken dan in een aantal weken hoe we u en uw omgeving hiermee kunnen helpen. Het is mogelijk dat u na zo’n periode weer zelfstandig thuis kan wonen.
Ouderen met dementie stap voor stap
Stap 1 Aanvragen wonen en behandelen met dementie en crisisopvang
Is de situatie echt onhoudbaar? Dan kan uw huisarts, of een specialist een crisisopname aanvragen. Als de aanvraag wordt goedgekeurd, heeft u binnen twee weken een tijdelijke plaats om te wonen. Op deze veilige en gesloten afdeling wordt u liefdevol verzorgd, totdat wij een vaste woonplaats voor u hebben gevonden.
Wat u van ons mag verwachten
-
Neem bij vragen over de wachttijd contact met ons op
Staat u op de wachtlijst en wilt u graag weten wanneer u geplaatst kunt worden? Neem dan contact met ons op. -
Tijdelijk verblijf
Het komt voor dat mensen met dementie tijdelijk bij ons verblijven. We kijken dan hoe we u en uw naasten vooruit kunnen helpen met adviezen. Het is mogelijk dat u na zo’n periode weer zelfstandig thuis kan wonen.
Wat wij van u verwachten
-
Rondleiding aanvragen
Is er nog geen plaats bij ons, maar wilt u graag weten hoe onze locatie eruitziet? Dan kunt u een rondleiding bij ons aanvragen. -
Houd uw BSN-nummer bij de hand
Bij de aanmelding hebben wij uw BSN-nummer, uw naam, adres en woonplaats nodig. Het is handig als u deze al bij de hand heeft. -
Neem contact op als u vragen heeft
Heeft u vragen over de aanmelding? Belt u ons dan gerust. Wij helpen u graag verder.
Stap 2 Indicatie regelen
Wat u van ons mag verwachten
-
Hulp bij de aanvraag
De aanvraag van een indicatie is soms een lastig proces. Wij hebben hier ervaring mee en helpen u graag.
Wat wij van u verwachten
-
Open staan voor hulp
Wij begrijpen dat het een verwarrende situatie voor u is en wij zijn er voor u om vragen te beantwoorden. Want als u zich prettig voelt bij de situatie, verloopt de aanvraag en verhuizing voorspoediger.
Stap 3 Aanmelden voor wonen en behandelen voor mensen met dementie
Na het intakegesprek bekijken we of u gelijk kunt wonen in een kamer van uw voorkeurslocatie. Is er geen plaats op een geschikte locatie? Dan plaatsen wij u op een wachtlijst. Samen kijken wij welke zorg u nodig heeft tot er een plaats vrij is. Dat kan zijn met extra zorg thuis, of op een andere afdeling of locatie. In deze periode hebben wij regelmatig contact met u. Als er een kamer is vrijgekomen op uw voorkeurslocatie, nemen wij opnieuw contact met u op. U kunt dan binnen 6 dagen verhuizen.
Wat u van ons mag verwachten
-
Wij houden u op de hoogte
Wij regelen samen met u de zorg tot dat er plek is op uw voorkeurslocatie. Zodra er plek is op uw voorkeurslocatie, nemen wij direct contact met u op.
Wat wij van u verwachten
-
Geef uw voorkeur door
Als er geen plek is op de locatie van uw voorkeur, horen wij graag of u in die tussentijd regelmatig contact met ons wilt.
Stap 4 Rondleiding
Als u op de wachtlijst staat of als u nog niet weet waar u wilt wonen, kunt u een rondleiding aanvragen. Dit kunt u doen door contact op te nemen met de gewenste locatie. Ook kunt u ervoor kiezen om een kop koffie of thee te drinken in het restaurant of café. Zo kunt u vrijblijvend de sfeer proeven van onze locatie.
Wat u van ons mag verwachten
-
U bent altijd welkom voor een kop koffie
Op al onze locaties is het mogelijk om in het restaurant of café een kop koffie te drinken.
Wat wij van u verwachten
-
Snel beslissen
Als er een kamer vrij is op uw voorkeurslocatie, vragen wij u om snel te beslissen of u deze kamer accepteert. U kunt binnen een week verhuizen.
Stap 5 Verhuizen
Wat u van ons mag verwachten
-
Wij zorgen voor een bed
Wij zorgen voor een bed dat omhoog en omlaag kan. Zo’n bed is nodig voor uw verzorging. -
Schoonmaak
Wij maken uw kamer regelmatig schoon. -
Linnengoed
Als u een indicatie heeft met behandeling, dan krijgt u beddengoed van Thebe, zoals dekbedovertrekken, handdoeken en washandjes.
Wat wij van u verwachten
-
U mag uw eigen meubels meenemen.
U mag uw eigen meubels meenemen, zoals een fijne stoel, een kast, dingen voor aan de muur etc. Denk er wel aan dat waarschijnlijk niet alle meubels passen in uw nieuwe woning. Als u geen meubels mee kunt nemen, kan Thebe meubels voor u regelen. -
Huisdieren
Het is mogelijk om uw huisdier mee te nemen. Het houden van een huisdier is alleen mogelijk als u het dier zelf kunt verzorgen en als geen van de medebewoners allergisch is. -
Korting op verhuiswagen
Heeft u een verhuiswagen nodig om uw spullen te vervoeren? Geef dat dan bij ons aan. Wij kunnen korting regelen op de kosten van de verhuiswagen.
Stap 6 Kennismakingsgesprek
Wat u van ons mag verwachten
-
Wij houden ons aan de afspraken
Wij houden ons aan de afspraken die we met u maken en die we vastleggen in het zorgdossier.
Wat wij van u verwachten
-
Stel ons alle vragen die u heeft
Tijdens het kennismakingsgesprek kunt u ons alle vragen stellen die u heeft.
Stap 7 Start zorg
Wat u van ons mag verwachten
-
Wij plannen een evaluatiegesprek met u in
Na 6 weken plannen wij een eerste evaluatiegesprek met u in. Daarna plannen we minimaal ieder half jaar een gesprek met u in.
Wat wij van u verwachten
-
Deel uw wensen en behoeften met ons
Veranderen uw wensen en behoeften? Laat het ons weten. Dan passen wij onze zorg daar op aan. Om snel te kunnen handelen is het bijvoorbeeld belangrijk dat familie en hulpverleners van te voren weten of ze u wel of niet gereanimeerd wilt worden.
Stap 8 Evaluatiegesprek
Wat u van ons mag verwachten
-
Wij houden ons aan uw zorgdossier
Wij evalueren de zorg die in uw zorgdossier staat beschreven.
Wat wij van u verwachten
-
U kunt alles vragen
Heeft u vragen? Dan kunt u ze tijdens dit gesprek stellen. -
Breng een van onze medewerkers op de hoogte als u een incident wilt bespreken
Voor goede zorg en begeleiding is kwaliteitscontrole van belang. De commissie Melding Incidenten Cliënten verzamelt gegevens over incidenten, al dan niet veroorzaakt door menselijk handelen, waarbij een cliënt direct of indirect hinder/schade heeft opgelopen.